Archivo diario: 15 agosto, 2011

L’ULISSES DE JOYCE i MARILYN MONROE

No coneixia aquesta foto. La vaig veure a una revista gratuïta abandonada a un autobús de Londres, Stylist, on la proposaven com el maridatge perfecte entre bellesa i cultura, entre glamour i seriositat, a més de posar en dubte el tòpic de la «rossa poca-solta» i fer un gran elogi del banyador que lluu la Marilyn. Ja coneixiem les seves inclinacions intel.lectuals en casar-se amb el dramaturg Arthur Miller, que de bledes no en voldria. Pel que sembla ella llegia l’Ulisses en veu alta i reconeixia que l’enganxava d’una manera estranya, tot i que de vegades no l’entenia. Això ens passa a tots, no?  Jo mateix vaig rebre com a regal en un concurs de les biblioteques de Barcelona una samarreta amb un signe d’admiració i un text que deia «Jo m’he acabat l’Ulisses de Joyce». Recordo al respecte un capítol de Plats bruts on es reien del tema (la dificultat i la importància d’aquesta novel.la) i deien una gran veritat: les persones es divideixen en dos grups, els que han llegit l’Ulisses de Joyce i els que no ho han fet. I és cert, doncs tothom pertany a alguna d’aquestes dues categories. I tu?

Vida: soy de tus dos direcciones.

De algún modo permanezco colgada hacia abajo

casi siempre

pero fuerte como una telaraña al viento-

existo más con la escarcha fría resplandeciente.

Pero mis rayos con abalorios son del color

que he visto en un cuadro.

¡Ah, vida, te han engañado!

Marilyn Monroe